Elnetselskaber sender service-sms'er til kunder

Hvis strømmen afbrydes i et lokalområde, kontakter bl.a. N1 og Nord Energi Net de berørte kunder pr. SMS. Kunder med firmatelefoner og hemmeligt nummer skal selv registrere sig for at modtage den nyttige service.

Af Jesper Tornbjerg

En række elnetselskaber – herunder Nord Energi Net og N1, der har netkunder fra Skagen i nord til grænsen i syd – opfordrer kunder med firmatelefoner til at melde sig til at modtage service-SMS’er.

- Vi har et smart system, der gør, at vi kan sende sms’er til netkunder med offentlige telefonnumre, før der sker planlagte strømafbrydelser. Desværre er det ikke alle vores netkunder, som modtager en sms. Baggrunden er som regel, at de har en firmatelefon, som er registreret på en anden adresse, så jeg vil gerne opfordre dem til at registrere sig, så de også kan modtage denne gratis service, siger afdelingsleder Torben Thoft Jacobsen fra Nord Energi Net i Hjørring.

Samme opfordring kommer fra manager for netdrift, Johannes Dalegaard Guldbæk fra N1 i Esbjerg:

- Når strømmen forsvinder, skaber det oftest en grad af usikkerhed og nervøsitet hos vores kunder. Her hjælper sms-servicen os med at kommunikere hurtigt og effektivt til mange kunder på en gang. Vi vil meget gerne yde denne service til så mange som muligt, siger Johannes Dalegaard Guldbæk og oplyser, at kunderne også kan få e-mails, hvis de foretrækker det.

Levering i verdensklasse

Danske elkunder har elektricitet i stikkontakterne 99,996 procent at tiden, og det er levering i verdensklasse. Ikke desto mindre bliver netselskaberne ind imellem nødt til at afbryde strømmen lokalt fx i forbindelse med vedligeholdelse og udbygning af elnettet.

- Via et system, som er nemt at betjene fra vores kontrolrum, hvor vi lynhurtigt kan sende SMS-beskeder ud til alle de berørte forbrugere, som vi har numre på. Dermed skaber vi tryghed for kunderne, siger Torben Thoft Jacobsen.

- Når kunden modtager en SMS fra os, bliver de klar over, at fejlen ikke er sket i eget hjem. Vi fortæller, at der er en fejl i forsyningsnettet, at vi er opmærksomme, og at vi er ved at rette fejlen, supplerer Johannes Dalegaard Guldbæk.  

SMS’er med stor præcision

SMS’erne kan sendes ud med stor præcision. Systemet er bygget op, så det er muligt at sende beskeder til geografisk bestemte områder. Hvis en strømafbrydelse kommer til at påvirke et enkelt kvarter, en vej eller ganske få husstande, så er det kun de berørte, der får besked.

Ikke alle strømafbrydelser er planlagte. De kan også forekomme, hvis en bil bakker ind i et kabelskab, eller en entreprenør kommer til at grave sig ind i et kabel. I disse tilfælde er det selvsagt ikke muligt at varsle kunderne på forhånd.

Når elnetselskabet har indkredset, hvad der er sket, kan SMS’erne imidlertid også komme i spil med information til de ramte borgere.

500.000 beskeder i timen

SMS-servicen er udviklet af Silkeborg-virksomheden Blue Idea, der med sin digitale løsning kan sende op til 500.000 beskeder i timen. Databasen bliver opdateret dagligt med mobilnumre fra landets teleselskaber.

Blue Idea har samlet alle offentligt tilgængelige numre på forbrugsadresse. Andre kunder skal selv gøre en lille indsats:

- Hvis man på sin adresse har tilknyttet taletidskort, firmabetalt mobilnummer eller et hemmeligt nummer, så har man mulighed for at tilmelde sig løsningen på sit elnetselskabs hjemmeside, fortæller adm. direktør Flemming Bøgely fra Blue Idea.  

En række elnetselskaber tilbyder deres kunder, at de kan blive varslet pr. sms, når strømmen bliver afbrudt for eksempel forud for vedligeholdelsesarbejde.
En række elnetselskaber tilbyder deres kunder, at de kan blive varslet pr. sms, når strømmen bliver afbrudt for eksempel forud for vedligeholdelsesarbejde.
Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System