Her på siden har vi samlet information om strømafbrydelser og fejl i elnettet. Inden du ringer til os, fordi du mangler strøm, er det en god idé at tjekke, om fejlen istedet er i din egen installation, så skal du nemlig ringe til en elinstallatør.
Ved at klikke på aktuelle afbrydelser kan du se både igangværende og planlagte afbrydelser, de næste dage. Er du ramt af en afbrydelse, der er registreret på kortet, kender vi allerede fejlen og arbejder på højtryk for at genetablere forsyningen hurtigst muligt og du behøver ikke ringe til os.
Det samme gælder for afbrudslisten, her kan du tillige finde afsluttede afbrydelser.
Langt de fleste fejl er løst indenfor 1-2 timer. Så du skal ikke være nervøs for dine varer i køleskab og fryser, de holder sig kolde, hvis du undgår at åbne lågen. Når afbrydelsen er løst, kommer strømmen automatisk tilbage igen. En sjælden gang kan relæet koble ud ved strømafbrydelser, så må du lige koble det ind igen.
SMS service
Via vores sms-service kan du blive adviseret om strømafbrydelser på din adresse. Hvis du ikke modtager sms'er, så skynd dig at tilmelde dig. Du kan også vælge at få en e-mail, det er samme sted du registrerer dig.
Fejl i det overordnede elnet
I nogle tilfælde er det driftforstyrrelser i det overordnede transmissionsnet, der er skyld i problemer med strømmen. Det er Energinet, der er ansvarlig for det overordnede elnet i Danmark og du kan tjekke deres meddelelser om drift og status på deres hjemmeside.
Nedenstående punkter er en tjekliste og hjælp til selvhjælp, når strømmen er gået i din bolig.
Hvis din bolig pludselig er uden strøm, behøver det ikke at være forsyningen fra Nord Energi, der fejler. Der skelnes typisk mellem fire typer af afbrydelser:
Hvis fejlen viser sig at være i din egen installation, skal du kontakte en elinstallatør. Nedenfor har vi lavet en tjekliste og hjælp til selvhjælp, når du rammes af en strømafbrydelse.
Hvis det kun en del af huset, der mangler strøm, kan det skyldes en sprunget sikring.
Når der er fejl i din egen installation skal du kontakte en elinstallatør for at få fejlen rettet.
Din HFI/HPFI afbryder kan slå fra uden, der springer en sikring.
Når du pluselige mister strømmen, er det en god idé at undersøge om der er sprunget en sikring eller om relæet er koblet ud. Hvis begge dele er i orden, så tjek om naboen også er berørt. Har naboen heller ikke strøm, så tjek vores aktuelle driftstatus for strømafbrydelser. Vises der ingen aktuelle strømafbrydelser, kan du melde fejlen til:
Driftsvagten El på tlf. +45 9924 5656 (der svares hele døgnet).
Tjek kortet over aktuelle strømafbrydelser for at se, om vi har registreret afbrud i nærheden af din adresse.
Hvis ja, så er vi klar over fejlen og arbejder på højtryk for at afhjælpe den. Du behøver ikke ringe til os og du får strømmen tilbage igen automatisk. En fejl rettes typisk i løbet af 1-2 timer. Hold dit køleskab og fryser lukket, så sker der ikke noget med dine varer deri.
Hvis nej, så tjek om der er sprunget en sikring eller dit relæ er koblet ud.
Er der ikke en markering af strømafbrydelser nær din adresse og er dine sikringer intakte og dit relæ koblet ind, men du er stadig uden strøm, skal du ringe til din elleverandør.
Det er vigtigt at du holder lågen til dit køleskab og din fryser lukket, så længe du er uden strøm.
Skyldes strømafbrydelsen en fejl i elnettet, vil strømmen være genetableret efter 1-2 timer og så længe holder dine madvarer sig nemt kolde, hvis du ikke åbner lågen.
Vi har strøm i kontakterne ca. 99,99 % af tiden i Danmark, det er verdensklasse og svarer til, at der ud af alle årets minutter i gennemsnit kun er 18 minutters afbrud på et helt år.
Når strømmen en sjælden gang frosvinder, mærker vi for alvor, hvor afhængige vi er af den. Det er derfor godt at være beredt, hvis uheldet skulle ske.
Ved fejlmelding af påkørte kabelskabe er det en stor hjælp, hvis kabelskabsnummeret oplyses.
De fleste kabelskabe er mærket "EL" og med vores logo og telenummer på. Vær opmærksom på at TV- og teleskabe kan ligne et el-skab, men er mærket anderledes.
Støder du på et defekt kabelskab når du f.eks. går en tur, og har du app'en "Giv et praj" kan du melde fejlen via den. Husk at vælge EL under type for, at beskeden går til os og f.eks. ikke til kommunen. Hvis du gerne vil have en tilbagemelding fra os, skal du skrive din e-mail i kommentarfeltet.
Er du proffesionel aktør, f.eks. elinstallatør kan du også bruge app'en. Som elinstallatør er du ofte i berøring med vores forsyningsanlæg og anlægsdele f.eks i forbindelse med tilslutning af et stikkabel i et kabelskab. Hvis du opdager en fejl under dit arbejde eller på anden vis, vil vi meget gerne høre fra dig.